قطعات الکترونیکی، مخابراتی، برق و ابزار دقیق بدون شک جزو نیازهای اولیه هر گونه فرایند صنعتی و خدماتی محسوب می شوند. واحدهای صنعتی تولیدی، تجهیز کارگاه ها، تعمیرات و ارائه دهندگان خدمات صنعتی هر یک به نوبه خود به این دست محصولات نیاز پیدا خواهند کرد. از این رو و با توجه به رقابتی شدن بازار خدمات و محصولات، هر واحدی می کوشد با افزایش بهره وری و استفاده بهینه از بهترین و به روزترین فن آوری ها، بقا و ارتقای خود را تضمین کند.

ابزارها و قطعات الکترونیکی، برقی و ابزار دقیق از جمله ابزارهای پشتیبان فرایند هستند که می توانند نقش بالایی در افزایش بهره وری واحدها ایفا نمایند. بازرسی، تعمیر، اصلاح فرایندها، تعویض و ارتقای ابزارها و مواردی از این دست جزو فرایندهای جاری هر شرکتی خواهند بود که در صدد است در بازار رقابتی امروز جای پای خود را محکم کند. از این رو استقبال از این دست تجهیزات امری رایج محسوب می شود و ارتقای مستمر این ابزارها خود به رونق و رقابت در بازار ارائه خدمات و تجهیزات برق و ابزار دقیق، و قطعات الکترونیکی یاری می رساند.

در حال حاضر و با توجه به افق ترسیم شده، عمده محصولاتی که در بازار داخلی مورد توجه قرار می گیرند را می توان به شرح زیر برشمرد:

– انواع آی سی (IC): که وظیفه دریافت داده و پردازش آن ها در قالب خروجی های نظام مند را دارند. آی سی ها خود ابزارهایی بسیار کوچک هستند که درون خود بسته به نوع کارکرد انواع ترانزیستور، میکروکنترلر، خازن و … را شامل می شود. با توجه به افزایش سطح فن آوری و خصوصاًًً گسترش ابزارهای ارتباطی که نیاز مبرم به IC دارند، آی سی ها بخش مهمی از بازار تجهیزات و خدمات را در بر گرفته اند.

– گیت منطقی (Logical Gates): گیت های منطقی معمولاً دو ورودی را دریافت می کنند و یک خروجی را تحویل می دهند. از این رو به صورت شبکه ای و سری در آی سی ها مورد استفاده قرار می گیرند. این گیت ها خود از قطعات الکترونیکی و الکترومغناطیسی نظیر ترانزیستورها، رله ها و دیودها ساخته می شوند و برندهای معتبری در زمینه تولید گیت منطقی فعال هستند.

– آمپلی فایر (Op amp): آمپلی فایر یا تقویت کننده ها ابزارهایی هستند برای تقویت سیگنال های الکتریکی. از این رو در ضبط صوت ها و آلات موسیقی الکتریکی کاربرد بیشتری دارند، اما استفاده از این ابزارها به موارد مذکور خلاصه نمی شود.

 تایمر (Timer): تایمرها قطعات الکترونیکی قابل تنظیمی هستند که به کنتاکتور متصل هستند و به محض رسیدن به نقطه هشدار تنظیم شده، به کنتاکتور فرمان دهی می کنند. در واقع تایمر همچون یک کلید اتوماتیک عمل می کند و به محض این که متغیر تنظیم شده به حد و نقطه تعیین شده رسید، تایمر وارد عمل می شود و در واقع به کنتاکتور اطلاع رسانی می کند. تایمرها در انواع الکترونیکی، موتوری، حرارتی و پنوماتیکی ساخته می شوند و هر یک بر حسب نوع کاربرد دارای مزایایی هستند. انتخاب هر کدام از این انواع تایمرها بستگی به قابلیت و حوزه کاربردی ای دارد که از تایمر انتظار می رود.

– تنظیم کننده ولتاژ (Voltage Regulator): تنظیم کننده های ولتاژ ابزارهایی هستند که می توان با استفاده از آن ها نوسانات ولتاژ ورودی به یک تجهیز یا قطعه الکتریکی را کنترل و تثبیت کرد. البته با ورود آی سی های تنظیم کننده سطح فن آوری تنظیم و کنترل ولتاژ رو به فزونی گرفت و امروزه بسیاری از مشتریان از این ابزار استفاده می کنند که دقیق تر، به صرفه تر و با دوام تر هستند.

– کنترلر موتور (Motor Controller): با استفاده از این تجهیزات می توان راه اندازی، سرعت و جهت حرکت موتور را تعیین و تنظیم کرد. این ابزار تنظیمی را نیز می توان برنامه ریزی کرد و به این صورت کنترلر موتور خود به صورت اتوماتیک فرایند را تحت مدیریت و کنترل خود قرار خواهد داد.

– میکرو کنترلر (Microcontroller): از دیگر ابزارهای کنترلی هستند که کارکردی شبیه آی سی ها دارند ولی مختصات بسیار کوچک تری دارند. از این ابزار می توان برای کنترل تجهیزات و فن آوری هایی نظیر موبایل، در باز کن، سیستم های ایمنی، کامپیوترهای شخصی و مواردی از این دست استفاده کرد. میکروکنترلرها یا ریز کنترلرها تمامی اجزا و قطعاتی که یک IC می بایست داشته باشد را دارا هستند.

 ریز پردازنده (Microproccessor): ریز پردازنده یا میکرو پروسسور داده ها را به صورت دیجیتال دریافت کرده و بعد از پردازش به صورت دیجیتال خروجی می دهد. میکرو پروسسور روی IC می تواند اغلب وظایف آن را به انجام برساند و با توجه به قیمت پایین، دوام بالا و سرعت پردازشگری بالا مورد استقبال مشتریان است. این ابزار یک تجهیز منطقی همه کاره است و قابلیت برنامه ریزی آن، باعث شده است که در کارکردها و به منظورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

– FPGA: آرایه گیت های قابل برنامه ریزی یا Field Programmable Gate Array از دیگر قطعات الکترونیکی هستند که در دستگاه های مخابراتی و صنعتی که نیاز به سرعت عملکردی بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. البته از این ابزار زمانی استفاده می شود که بهره گیری از میکرو کنترلرها مقرون به صرفه نباشد. هر یک از این دو نسبت به همدیگر مزایا و معایبی دارند که مشتری بر حسب نیاز و کاربرد خود آن چه را که پرمزیت تر است انتخاب خواهد کرد.

آن چه تا کنون تشریح شد فقط سرفصلی بود از برخی قطعات الکترونیکی و مخابراتی که در صنایع و حوزه های خدماتی و کاربردی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. از کارکرد هر یک می توان پی برد که دامنه استفاده از هر کدام از تجهیزات الکتریکی فوق می تواند بسیار گسترده باشد. از همین روست که بازار خرید و فروش تجهیزات الکتریکی در سال های اخیر و متعاقب رشد بالای سطح فن آوری بسیار پر رونق شده است، به نحوی که حتی در مواقعی مشتریان از بابت نبودن محصولات مورد نیاز در بازارهای داخلی در دسترس احساس کمبود می کنند.

گروه صنعتی کاسپین به عنوان نماینده فروش و تأمین قطعات الکترونیکی، ابزار دقیق، اتوماسیون صنعتی و تجهیزات مخابراتی آماده همه نوع همکاری با مشتریان محترم می باشد. ما قادریم سفارشات را در اسرع وقت پیگیری کرده و مطالبات مشتریان را به بهترین نحو ممکن پاسخ دهیم. ضمن این که گروه صنعتی کاسپین بسیاری از این محصولات در برندهای مختلف را در دسترس و موجود دارد و چه بسا نیاز مشتریان را در همان لحظه پاسخگو باشد. در غیر این صورت نیز ما با استفاده از روابط فشرده ای که با نمایندگی های فروش برندهای مختلف داریم می توانیم مراتب کامل تهیه و تأمین، و تحویل کالا را کاملاً طبق خواسته مشتری به انجام برسانیم.

 کپی مطالب بالا با ذکر منبع بلامانع است.

3/5 - (2 امتیاز)
تعداد بازدید ها : 1,095
فهرست